Samenwerking: de sleutel tot succes!
Denise van de Ven is 22 jaar en woonachtig in Zeelst, gemeente Veldhoven, waar Groenen Bouw & Onderhoud is gevestigd. Bij deze bouwonderneming schreef Denise haar scriptie, samenwerken was hierin de sleutel tot succes. “Mijn scriptie gaat over het belang van samenwerken. Ik ben van mening dat we niet naar buiten moet kijken om een schaap met vijf poten te zoeken, maar dat het veel meer gaat om het inzetbaar houden van je eigen personeel. Samenwerken is daarin een ontzettend groot onderdeel.”
Het afgelopen half jaar heeft Denise gewerkt als HR-stagiair voor Groenen. “Met mijn kennis en wil heb ik geprobeerd verandering te bewerkstelligen voor de organisatie”, vertelt de 22-jarige. Naast haar scriptie heeft Denise ook operationele werkzaamheden op zich genomen.
“Vertrouwen is een grote factor om het juiste resultaat te behalen.”
Samenwerken door te weten wat er speelt
Uit het onderzoek zijn drie conclusies getrokken die ervoor zorgen dat de samenwerking kan toenemen. In het onderzoek lag de focus op het organisatiedoel. Door het organisatiedoel centraal te stellen, sluiten de doelen van de teams beter aan, wordt de interne communicatie versterkt en creëert de organisatie vertrouwen. Vooral het laatstgenoemde is van belang volgens Denise. “Groenen Bouw & Onderhoud heeft dertig mensen op kantoor. Het proces verloopt in de spreekwoordelijke trein. Het proces begint bij iemand en met tussenstappen komt het uiteindelijk uit bij de facturatie en is het project afgesloten. Als het bij een schakel niet helemaal gaat zoals dat zou moeten, is het voor de organisatie van belang om te weten waar iedereen mee bezig is en ervoor te zorgen dat het probleem op de juiste manier opgelost kan worden. Daarin is vertrouwen een grote factor om het juiste resultaat te behalen”, legt de toekomstige HR-medewerker uit.
“Dankzij de familiaire sfeer en de opendeuren cultuur kon ik mijn werkzaamheden met een goed gevoel uitvoeren.”
Van werken naar een betere communicatie
Alle drie de onderdelen komen terug in een, voor de organisatie, makkelijk te implementeren model. “Interne communicatie is de oplossing voor een betere samenwerking. Daarom heb ik het volgende model bedacht. Ieder team heeft elke week een weakly. De bedoeling van dit overleg is dat er besproken wordt welke doelen centraal staan. Deze doelen worden meegenomen naar de monthly. Tijdens dit overleg vertegenwoordigt een medewerker zijn team. Er zijn zeven teams wat betekent: zeven vertegenwoordigers. Iedere maand is dit iemand anders. Bij de monthly is de directie aanwezig. Deze overleggen moeten zorgen voor meer informatie en begrip binnen de organisatie. Eén keer per kwartaal is er een meeting waarin de directie vertelt wat de huidige status is van de organisatie. We hopen met deze overleggen de betrokkenheid te vergroten en samenwerking te verbeteren.
“Dat Groenen dit doet zegt veel over de hoeveelheid vertrouwen die de organisatie geeft.”
Operationele werkzaamheden
Naast het schrijven van haar scriptie heeft Denise ook operationele werkzaamheden uitgevoerd voor Groenen. “Dankzij de familiaire sfeer en de opendeuren cultuur kon ik mijn werkzaamheden met een goed gevoel uitvoeren. Bij Groenen was er veel vertrouwen en kreeg ik een hoop vrijheid. Dit is voor mij belangrijk.” Zo heeft zij de afgelopen periode ook sollicitatiegesprekken gevoerd. In het begin zaten hier collega’s bij, maar al snel voerde ze dit soort gesprekken zelf. “Dat Groenen dit doet zegt veel over de hoeveelheid vertrouwen die de organisatie geeft.” Niet alleen binnen de muren van het kantoor, maar ook naar buiten vindt de organisatie het belangrijk om haar steentje bij te dragen. Denise legt uit hoe de organisatie dat doet: “Groenen is PSO gecertificeerd; Groenen Bouw & Onderhoud vindt sociaal ondernemen erg belangrijk. “Tijdens mijn stage heb ik veel contact gehad met organisaties zoals het UWV. Bij het UWV zijn mensen aangesloten met een afstand tot de arbeidsmarkt en die willen wij graag aan werk helpen. Het spreekt mij heel erg aan dat de organisatie op onder andere deze manier sociaal betrokken is.”
“De cursisten van Groenen gaven aan dat ze het liefst les wilden van een docent en niet van een ‘robotstem’.”
Helix Academy denkt mee met haar cursisten
Medewerkers van Groenen Bouw & Onderhoud hebben de E-Learning Aannemen van reparatieverzoeken gevolgd. De cursisten van Groenen gaven aan dat ze het liefst les wilden van een docent en niet van een ‘robotstem’ “Ik heb contact gehad met Helix Academy en zij snapten onze behoefte. Na de E-learning volgde een klassikale les op locatie voor verdere verdieping. Dit werd door de groep als zeer prettig ervaren”, vertelt Denise enthousiast. Ze is ook zeer te spreken over Helix Academy: “Het luisteren naar onze behoefte is erg belangrijk. In het gesprek had ik door dat Helix met ons meedenkt. Daarnaast kreeg ik snel reactie op onze vraag waardoor we snel konden schakelen. Ik geef Helix Academy daarom vier van de vijf sterren.”
Meer weten?
Heb jij meer interesse in incompany voor jouw organisatie? Bekijk de programma’s van de e-learning en cursus woontechniek en reparatieverzoeken of vraag direct vrijblijvend een incompany aan en vul het contactformulier in.