Van storing naar oplossing: hoe Holland2Stay haar technische team versterkte

We spreken met Matthijs van Rens, een enthousiaste Maintenance Department Manager bij Holland2Stay. Het afgelopen half jaar volgde Matthijs samen met elf collega’s uit zijn team zes trainingen op technisch gebied. Hij vertelt graag wat dit opleidingstraject hem en zijn team heeft opgeleverd.
“We beheren 13.000 woningen in Nederland – dan heb je een team nodig dat snel en goed technische keuzes kan maken.”
– Matthijs van Rens, Maintenance Department Manager, Holland2Stay
Holland2Stay is gespecialiseerd in het beheren van grootschalige wooncomplexen, voornamelijk voor young professionals, expats en studenten. Met gebouwen variërend van 80 tot 800 appartementen – zoals de iconische The Lee Towers in Rotterdam – draait het beheer niet alleen om techniek, maar ook om snelle besluitvorming en coördinatie. Om hun technische team hierin te versterken, volgden zij bij Helix Academy een zesdaagse incompany maatwerktraining op het gebied van bouwkunde, bouwgebreken, tekening lezen, offertes en bouwkosten beoordelen, installatietechniek, e-installaties en brandveiligheid.
“Een goede manier om kennis up-to-date te houden én om zeker te weten dat collega’s allemaal dezelfde basis hebben.”
– Matthijs van Rens, Maintenance Department Manager, Holland2Stay
De technische schakel tussen huurder en onderhoudspartij
“Onze collega’s zijn coördinatoren. Ze hoeven niets zelf te kunnen repareren, maar moeten wél kunnen inschatten wie een storing moet oplossen: de huurder, de huismeester of een externe partij” geeft Matthijs aan. Holland2Stay had behoefte aan een praktijkgerichte training voor hun technische team, dat storingsmeldingen afhandelt voor gebouwen verspreid over het hele land. De training moest helpen bij het interpreteren van bouwtekeningen, beoordelen van offertes, inschatten van bouwkosten en basiskennis over elektrotechniek en brandveiligheid – alles om hun rol als technische schakel beter te vervullen.
Wat leverde het op?
“De training heeft ons team een mooie rugzak gegeven om hun werk beter te kunnen doen. Ze voelen zich nu zekerder als gesprekspartner en kunnen beter beredeneren wat er aan de hand is als een onderhoudspartner met een diagnose en prijs komt.”
De training had direct effect. Medewerkers konden de opgedane kennis meteen toepassen in hun dagelijkse werk. Onderwerpen als bouwgebreken herkennen, tekeninglezen en het beoordelen van offertes sprongen eruit qua toepasbaarheid.
“Eigenlijk wilden alle docenten weten wat wij deden om goed te kunnen aansluiten bij de praktijk. Dat vond ik heel fijn.”
– Matthijs van Rens, Maintenance Department Manager, Holland2Stay
De praktische insteek
De samenwerking met Helix Academy heeft Matthijs als zeer prettig ervaren. Vooral de betrokkenheid van de docenten en de praktische insteek vielen in de smaak. Op de vraag hoe hij het opleidingstraject heeft ervaren geeft Matthijs aan: “Super interessant en vooral heel praktisch. De docenten wilden echt weten wat wij doen, zodat ze goed konden aansluiten op onze praktijk.” Hij heeft de organisatie en communicatie vanuit Helix als perfect ervaren. Lachend zegt hij dan ook: “We kwamen niet voor niets weer terug voor een volgende opleiding bij jullie.”
“Zeker. Dit soort maatwerktrainingen zijn enorm waardevol, ook voor collega’s of conculega’s in vergelijkbare functies.”
Een aanrader?
Op de vraag of Matthijs deze training zou aanraden aan anderen zegt hij resoluut: “Zeker. Dit soort maatwerktrainingen zijn enorm waardevol, ook voor collega’s of conculega’s in vergelijkbare functies.” aldus Matthijs. “De markt verandert, teams wisselen, en met deze trainingen zorg je ervoor dat iedereen over dezelfde basiskennis beschikt – zodat je als manager weet waar je mensen op kunt aanspreken.” Matthijs geeft de training dan ook een dikke 8.
Wil je ook een goede technische basis voor jouw team?
Bekijk het programma van de leergang Technisch gebouwbeheerder waaruit Matthijs verschillende modules voor zijn collega’s heeft geselecteerd of neem contact op voor een maatwerkadvies.