Klantcase Ymere traineeship
Na een intensief traject was op 3 februari de diploma uitreiking van het traineeship woonmakelaar bij Ymere. We blikken terug met trainees Ahlam, Iris, Kelly en Xavier.
Wat vonden jullie van de kwaliteit van de opleidingen? Welke opleidingen / docenten vielen op?
De trainees zijn erg enthousiast over de kwaliteit en praktijkgerichtheid van de docenten. Ze weten de onderwerpen boeiend te brengen. Hun favorieten? Ahlam: “Juridisch, erg boeiend gebracht.” Kelly: “Juridisch, veel interactie.” Iris: “Onderhandelen en omgaan met agressie, was leuk en interactief.” Xavier: “Juridisch en technisch, sloot goed aan bij praktijk.”
Wat vonden jullie van de samenhang van modules? Sloten ze goed op elkaar aan?
De modules sloten goed op elkaar aan. Kelly: “De belangrijkste onderdelen zijn behandeld, de rest leer je vooral ook in de praktijk.” Iris vult aan: “De technische en juridische modules sloten goed op elkaar aan, bv. bij Zelf Aangebrachte voorzieningen.” De module Assetmanagement en vastgoedmarketing was voor de trainees meer inspiratie en minder direct toepasbaar in de praktijk.
De trainees doen 2x examen. In het midden van hun traineeship een theorie-examen, en aan het einde een theorie- en praktijk-examen.
Hoe vonden jullie de examens? Sloot het goed aan op de lessen?
De trainees zijn het er over eens dat de examens goed aansloten bij de stof die in de lessen was behandeld. Xavier en Kelly: “De praktijkcasus was lastig, omdat deze in een woning was waar best wat onderhoud aan gedaan moest worden. Dit maakte de onderhandeling best lastig“
In hoeverre sloot het traineeship aan op de praktijk? Heb je de bagage gekregen die je nodig hebt?
Kelly en Ahlam geven aan dat ze de benodigde bagage hebben gekregen. Iris voegt daaraan toe: “Omdat je in de praktijk bezig bent, kun je ook makkelijker een link leggen met je eigen dossier en ervaringen uit de praktijk.”
Xavier: “Door mijn kennis kan ik vragen makkelijker behandelen ben ik ook zekerder naar de huurder toe. Op de woning gaan de onderhandelingen ook beter omdat ik nu in staat ben om het gedrag van de huurder beter te herkennen. Daardoor kan ik er gericht op inspelen en efficiënt problemen oplossen.”