Klantcase Rochdale
Helix Academy (voorheen HabiTask) adviseerde Rochdale en ontwikkelde een maatwerkprogramma voor de verhuurmakelaars. In deze klantcase meer over de aanleiding, oplossing en evaluatie hiervan.
Rochdale wil efficiënt werken. Daarom hebben ze gekozen om de verhuurmakelaars ook de voor- en eindinspectie te laten uitvoeren. Helix Academy (voorheen HabiTask) heeft Rochdale geadviseerd in de opbouw van het programma en de trainingen eind 2013 uitgevoerd. De deelnemers kregen 2,5 dag technische training en 3 dagen juridisch (huurrecht, ZAV en Woningwaardering).
“De omvang van het traject was precies goed”
Ellen Boeser – Manager verhuur Rochdale
Om de toepassing van de kennis in de praktijk te waarborgen, werden in kleine groepen onder begeleiding van de docent ook praktijkbezoeken uitgevoerd. Alle deelnemers hebben een examen afgelegd, zodat Rochdale verzekerd is van de kwaliteit. Samen met manager Ellen Boeser kijken we terug op het traject.
Techniek
“Het technische gedeelte was nieuw voor de verhuurmakelaars, daar hebben ze dan ook veel van geleerd. Door hun huidige kennis hebben de verhuurmakelaars het comfort om het technische gedeelte goed uit te voeren. Ze kunnen de technische zaken in een woning goed benoemen en beoordelen.”
Rochdale heeft stevig ingezet op het technische gedeelte van de training, maar “de omvang van het traject was precies goed. We zijn erg positief over Hans (docent), hij geeft prettige, duidelijke uitleg en komt echt uit de praktijk. Zeker het woningbezoek in kleine groepen was erg waardevol.”
Huurrecht
“Andere keren waren huurrecht trainingen soms saai, maar Anky deed dit erg goed, ze was enthousiast en bevlogen. Met name de praktijkvoorbeelden zorgden voor veel herkenning. Ook mooi dat er soms best ruimte is om af te wijken van de regels, als klant tevreden met oplossing is.”
De docent speelde goed in op voorbeelden die de groep heeft.
Ellen Boeser – manager verhuur Rochdale
“Vooral afweging van verschillende bij ZAV’s factoren bleek lastig. Het helpt om praktijk voorbeelden te bespreken. We letten op de meerwaarde van een ZAV; bij twijfel niet overnemen. Anky gaf ook goede tips om het beleid verder te verfijnen.”
De belangrijkste pluspunten zijn dat de docenten veel kennis hebben, maar ook praktisch zijn en veel casussen behandelen.
Eerder gestart in hun nieuwe rol
“Vanaf 1 maart zijn de verhuurmakelaars gestart met het meelopen met opzichters bij de inspecties. Op deze manier krijgen ze meer praktijkervaring. Daarnaast bezoeken we met groepjes verhuurmakelaars en opzichters woningen en bespreken we deze na. De opzichters hebben veel respect voor de verhuurmakelaars, omdat ze de inspecties juist en volledig uitvoeren. Het doel was dat de verhuurmakelaars 1 juli zelfstandig de opnames zouden doen, maar vanaf half mei doen ze dit al, het is dus sneller gegaan dan gedacht!”