Klantcase Habeko Wonen
De woonconsulenten van Habeko Wonen wilden na de incompany cursus “overlast” een verdieping op “woonfraude”. We evalueren met hen dit maatwerktraject.
Helix Academy (voorheen HabiTask) gaf in januari een incompany bij Habeko Wonen in Hazerswoude de cursus “aanpak overlast”. Na deze cursus bleken er nog meer vragen bij de woonconsulenten te zijn naar woonfraude en onderverhuur. Naar aanleiding daarvan is in mei ook de cursus “woonfraude” incompany gegeven. We evalueren dit traject met Cyriel van der Heijden (manager wonen) en Anja Bruyntjes (sr. Woonconsulent).
De evaluatie
“We hebben de cursussen als erg positief ervaren. We hebben zowel van de juridische kant, als de kant van de gesprekstechnieken veel geleerd,” vertelt Anja. “Het leuke was dat de docente veel voorbeelden uit de praktijk heeft. Toen ze binnen kwam, hadden we direct een klik. Het was duidelijk dat ze ons niet een lesje kwam leren, maar samen wilde werken en met ons mee dacht. Ook de docenten waren erg prettige, mensen met veel praktijkervaring en ook goede vaardigheden om dit om een leuke, interactieve manier over te brengen.”
‘Helix Academy (voorheen HabiTask) heeft echt maatwerk geleverd. Ze hebben de cursus goed aangepast aan onze wensen.’
Het doel
Cyriel: “We willen woonfraude aan de kaak stellen, daarom wilden we ook gesprekstechnieken op dit gebied verder uitdiepen. Deze cursussen hebben ons handvatten gegeven om met overlast en woonfraude aan de slag te gaan.” Anja: “Inmiddels hebben we de procedure Aanpak Overlast met stappenplan opgesteld.”
Cyriel: “De juridische kennis hebben we gebruikt om beleid te schrijven, hiermee zijn we al heel ver. Ook de gesprekstechnieken en het doorvragen komt regelmatig goed van pas.” Valkuil in dit werk is dat je gevaar loopt te snel aannames te doen. Lachend: de zin “u heeft mij niet overtuigd” wordt door ons regelmatig gebruikt. We gaan pro-actiever naar onze huurders en bespreken problemen met hen. We hebben een handige handleiding voor het aanpakken van woonfraude gekregen.”