“Met 25 jaar ervaring als interculturele communicatietrainer kan ik zeggen dat communicatie niet eenvoudig is. Zeker voor een professional in het werken en communiceren met een cliënt uit een andere cultuur.”
Cultuur is een containerbegrip waarin iedereen een bepalende rol heeft, daarom is het belangrijk dat een professional zich afvraagt welke vaardigheden bij de basisattitude van een cultuur sensitieve benadering passen. We proberen daarbij conflicten of verstoringen binnen de communicatie met de huurders of andere doelgroepen zoveel mogelijk te voorkomen.
Omdat je communiceert vanuit je persoonlijke ervaring en ontwikkeling is een bewuste grondhouding bij intercultureel werken en communiceren heel belangrijk. Ik geef dagelijks interculturele communicatietrainingen aan mensen die te maken hebben met cliënten uit alle hoeken en lagen van de samenleving. Ik geef trainingen op het gebied van emotie en agressie, interculturele communicatie en omgaan met straatcultuur. Vanaf 1994 was dit met name aan medewerkers van het COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers), de IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst), woningcorporaties, politie, scholen, gemeenten, justitie, ministeries en gezondheidszorg.
De thema’s ‘intercultureel’ en ‘omgaan met agressie’ hebben bij mij een speciale plek gekregen, omdat het kwesties zijn die ons als mens raken en geen onderscheid maken, niet privé en niet professioneel. In mijn trainingen zorg ik altijd voor een laagdrempelige vertaling van theorie naar geloofwaardig handelen in de praktijk.