Verrijk je toolbox als gebiedsregisseur - mediation en deep democracy

Als gebiedsregisseur, beleidsadviseur of regisseur wonen werk je dagelijks met complexe wijken en gebieden met uiteenlopende belangen. Van bewoners tot welzijnsorganisatie, van woningcorporatie tot gemeente: jij staat als professional midden in het krachtenveld. De vraag is dan niet alleen wat je doet, maar vooral: hoe je het doet. En dat begint bij de juiste tools in jouw toolbox.

In de leergang Gebiedsregisseur gaan we niet alleen met de inhoudelijke kennis aan de slag, maar ook met de vaardigheden die jou als professional sterker maken.

Nieuwe modules verrijken de opleiding Gebiedsregisseur

Sinds 2014 leiden we al professionals op in gebieds- en wijkgericht werken. De leergang Gebiedsregisseur van Helix Academy is voortdurend in ontwikkeling. Evelyn Kessels, docent en vakspecialist, legt uit waarom dat nodig is:

“De wereld verandert. De vragen in wijken worden complexer, de actoren talrijker en de spanningen hoger. Dat vraagt om een ander soort professional: iemand die niet alleen inhoudelijk sterk is, maar ook zijn of haar eigen houding en gedrag goed kent.”

Om die reden zijn er nieuwe modules toegevoegd aan de opleiding: Deep Democracy en mediation. Geen losse technieken, maar verdieping van je professionele houding.

Neutraliteit als kracht

Mediation en Deep Democracy zijn gebaseerd op de grondhouding dat jij als begeleider neutraal blijft. Evelyn benadrukt:

“Door neutraal te zijn, vang je ook de signalen op die niet uitgesproken worden. De onderstroom. Dat wat er wel is, maar niet gezegd wordt. Dat verrijkt beslissingen en voorkomt dat cruciale signalen onder de radar blijven.”

De training leert deelnemers die onderstroom te herkennen en bespreekbaar te maken, iets wat essentieel is in alle interacties die je als professional hebt, of dat nu met een gemeente, woningcorporatie, welzijnsorganisatie of bewonersgroep is. Je hebt datgene wat hardop gezegd wordt en datgene wat niet gezegd wordt, als dat niet consistent is valt dit op. Het interessante is dan natuurlijk, waar zit die andere mening of dat wat niet gezegd wordt dan in? Hoe voer je daar het gesprek over?

Wanneer je alle signalen opvangt kun je veel betere besluiten nemen. Je mag uiteraard je mening geven, maar benoemt dit dan ook expliciet. Je zegt: “nu spreek ik als expert, niet als begeleider.” Dat geeft ruimte en helderheid. Veel gebiedsregisseurs hebben al een goed gevoel voor situaties, zegt Evelyn.

“Ze hebben die antenne. Alleen maken we het nu expliciet. We leren hen om vaardigheden die ze al hebben, verder uit te bouwen en doelgericht in te zetten in hun werk.” Dat maakt de leergang niet alleen leerzaam, maar ook persoonlijk betekenisvol.

Relevant voor iedereen in het sociaal domein

De modules zijn waardevol voor professionals uit allerlei hoeken: van zowel woningcorporaties als gemeenten.

“Iedereen brengt zijn eigen praktijk en perspectief mee. Dat maakt de gesprekken rijk en leerzaam. We leren met én van elkaar. Het is prachtig om te zien hoe iemand binnenkomt en gaandeweg transformeert. Vaak horen we aan het eind: “Ik ben zo blij dat ik deze opleiding heb gedaan.”

Wat zit er in jouw toolbox?

De leergang Gebiedsregisseur daagt je uit om die vraag opnieuw te stellen. Welke tools heb je al? Welke wil je toevoegen? En hoe zet je ze in, op het juiste moment?

“We willen niet dat mensen vergeten wat ze al kunnen. We maken zichtbaar wat er al is en bouwen daarop voort. Dáár zit de echte groei.”

Groei door in je rol als gebiedsprofessional

Wil jij steviger in je rol staan en effectiever opereren in het krachtenveld van jouw gebied? Ontdek ook de andere modules van de leergang Gebiedsregisseur en versterk jouw professionele toolbox.

Evelyn Kessels
Evelyn Kessels

”Samen maken we de vertaalslag naar de praktijk en ik nodig je uit om succes te gaan ervaren! Bij het ontwerpen van cursussen neem ik de lastige situaties van de cursisten als uitgangspunt. Tijdens de cursus slaan we bruggen tussen de theorie en de praktijk. Ik verleid je om te leren leren. Doordat jouw praktijk het uitgangspunt is van de cursus, is er ook veel ruimte om eigen casuïstiek in te brengen, waar we met z’n allen op kunnen kauwen. Samen zetten we het resultaat van de cursus neer.”