Cursus Gebouwinzicht- de 5 hoekstenen van een goed gebouwdossier

Cursusduur

2 dagen

Locatie

Utrecht

Waardering

8.1
Gebaseerd op 9 reviews

Cursus Gebouwinzicht- de 5 hoekstenen van een goed gebouwdossier

Op verschillende momenten is er informatie van en over een gebouw nodig. Bijvoorbeeld bij de voorbereiding van een verbouwing of bij het opnieuw aangaan of verlengen van een contract. Inzicht in je gebouw is ook een belangrijke basis voor verduurzaming van het gebouw.

Als Technisch Vastgoed Manager heb je ruim inzicht in de technische aspecten van het gebouw, maar je hebt wellicht weinig grip op de eisen en wensen die de gebouwgebruikers aan het vastgoed stellen.

Als Facilitair Manager is dit precies andersom: je hebt wel inzicht in de wensen van de gebouwgebruikers, maar je kent de technische kenmerken van het gebouw wellicht onvoldoende.

Als Coördinator Arbo en Milieu heb je de taak om te verduurzamen, maar mogelijk heb je geen goed beeld van de huidige (duurzaamheid)status van het gebouw.

Kortom: overall gebouwinzicht is zeer belangrijk binnen een organisatie. Met meer inzicht in het gebouw is het mogelijk de administratieve lasten te verlagen en meer transparantie te creëren tussen de verschillende partijen. Gebouwinzicht begint bij overzicht; deze cursus helpt je dit overzicht binnen jouw organisatie te creëren.

Deze cursus is bedoeld voor Technisch Vastgoed Managers, Facilitair Managers en Coördinatoren Arbo en Milieu werkzaam bij gemeenten, zorginstellingen, onderwijsinstellingen en vastgoedbeheerders.

Deze cursus is vooral bedoeld voor projectleiders, managers en beheerders die zelf meer inzicht willen krijgen in hun gebouw. Het op orde brengen van gebouwinformatie en het gebouwdossier geeft meer inzicht. Door meer gebouwinzicht te hebben, wordt beter, efficiënter, en doelmatiger beheer van het gebouw mogelijk.

Na het afronden van deze cursus:

  • Ben je op de hoogte van het belang van een goed gebouwdossier;
  • Weet je wat de 5 hoekstenen van een goed gebouwdossier zijn;
  • Heb je inzicht in waar jij met jouw organisatie nu staat in deze 5 hoekstenen;
  • Ken je de wet- en regelgeving die van invloed is op jouw gebouwdossier;
  • Ben je op de hoogte van beschikbare managementinformatiesystemen (software programma’s) voor gebouwdossier vorming;
  • Heb je een volledig ingevulde checklist in Excel over je eigen organisatie en daarmee de basis gelegd voor het gebouwdossier van jouw gebouw;
  • Heb je een plan van aanpak waarmee je in jouw organisatie direct aan de slag kunt om nog meer inzicht te verkrijgen;
  • Ben je in staat aan te geven welke kenmerken van software pakketten voor jouw organisatie belangrijk zijn;
  • Heb je de juiste kennis en informatie meegekregen om zeker 15 checklist items eenvoudig te kunnen implementeren/ uit te werken voor jouw eigen gebouw;
  • Beschik je over handige tools en instrumenten om de opgedane kennis aan je collega’s / managers te rapporteren.

Tijdens dag 1 van de training worden de vijf hoekstenen van een goed gebouwdossier toegelicht. Ook ga je tijdens deze dag zelf concreet aan de slag met het invullen van de eerste twee hoekstenen in een uitgebreide Excel lijst. Op dag 2 vul je de overige drie hoekstenen in voor jouw organisatie.

Gedurende de cursus werk je aan het verkrijgen van inzicht in je eigen gebouw. Tijdens de beide cursusdagen wordt, aan het hand van praktijkvoorbeelden, duidelijk gemaakt waar de informatie te vinden is. Met behulp van de checklist stel je vast over welke informatie jij als huisvestingsmanager al beschikt en welke informatie je nog moet verzamelen. Je werkt gedurende de cursus op je eigen laptop, zodat je de benodigde informatie kunt opzoeken. De Excel lijst die je tijdens de training vult, is de onderlegger van de checklist voor je eigen organisatie.

Doordat je deze cursus samen met andere facilitair managers / vastgoedmanagers vanuit andere organisaties volgt, kan je leren van de ervaringen van je mede-cursisten en de vragen uit jouw dagelijks werk voorleggen aan de docent. Aan het eind van de cursus heb je niet alleen kennis opgedaan over de belangrijkste hoekstenen van een goed gebouwdossier, maar heb je ook de gebouwdossier- checklist voor jouw eigen gebouw ingevuld.

Certificaat
Na het afronden van deze cursus ontvang je een certificaat van deelname.

 

  • Bert van Sprang - Beoordeling: 8/10
    geleerd dat er bij mijn organisatie ihkv gebouwbeheer nog veel te verbeteren is
  • Frits van Enk - Beoordeling: 8/10
    Goed geïnformeerd . Heb voldoende aanknopingspunten verkregen . Plannen kunnen verder worden ingevuld !
  • Gerard Strien - Beoordeling: 8/10
    Door de cursus is me duidelijk geworden dat er in onze organisatie veel geregeld is om "van zaken af te zijn" waarvoor geen kennis of kunde in het team aanwezig is. We zullen nu naar aanleiding van de opgedane kennis in gesprek moeten om te analyseren en samen de vervolgstappen te zetten.
  • Shannon Caroselli, Gemeente Amsterdam - Beoordeling: 8/10
    Prettig en praktijkgerichte cursus , gegeven door een ervaren docent
  • Gert mulder, Theater en congres Orpheus - Beoordeling: 8/10
    Prima cursus, niet alles is nuttig voor mijn organisatie maar het merendeel zeker.
  • Voor wie

    Deze cursus is bedoeld voor Technisch Vastgoed Managers, Facilitair Managers en Coördinatoren Arbo en Milieu werkzaam bij gemeenten, zorginstellingen, onderwijsinstellingen en vastgoedbeheerders.

    Deze cursus is vooral bedoeld voor projectleiders, managers en beheerders die zelf meer inzicht willen krijgen in hun gebouw. Het op orde brengen van gebouwinformatie en het gebouwdossier geeft meer inzicht. Door meer gebouwinzicht te hebben, wordt beter, efficiënter, en doelmatiger beheer van het gebouw mogelijk.

  • Leerdoelen

    Na het afronden van deze cursus:

    • Ben je op de hoogte van het belang van een goed gebouwdossier;
    • Weet je wat de 5 hoekstenen van een goed gebouwdossier zijn;
    • Heb je inzicht in waar jij met jouw organisatie nu staat in deze 5 hoekstenen;
    • Ken je de wet- en regelgeving die van invloed is op jouw gebouwdossier;
    • Ben je op de hoogte van beschikbare managementinformatiesystemen (software programma’s) voor gebouwdossier vorming;
    • Heb je een volledig ingevulde checklist in Excel over je eigen organisatie en daarmee de basis gelegd voor het gebouwdossier van jouw gebouw;
    • Heb je een plan van aanpak waarmee je in jouw organisatie direct aan de slag kunt om nog meer inzicht te verkrijgen;
    • Ben je in staat aan te geven welke kenmerken van software pakketten voor jouw organisatie belangrijk zijn;
    • Heb je de juiste kennis en informatie meegekregen om zeker 15 checklist items eenvoudig te kunnen implementeren/ uit te werken voor jouw eigen gebouw;
    • Beschik je over handige tools en instrumenten om de opgedane kennis aan je collega’s / managers te rapporteren.

  • Programma

    Tijdens dag 1 van de training worden de vijf hoekstenen van een goed gebouwdossier toegelicht. Ook ga je tijdens deze dag zelf concreet aan de slag met het invullen van de eerste twee hoekstenen in een uitgebreide Excel lijst. Op dag 2 vul je de overige drie hoekstenen in voor jouw organisatie.

    Gedurende de cursus werk je aan het verkrijgen van inzicht in je eigen gebouw. Tijdens de beide cursusdagen wordt, aan het hand van praktijkvoorbeelden, duidelijk gemaakt waar de informatie te vinden is. Met behulp van de checklist stel je vast over welke informatie jij als huisvestingsmanager al beschikt en welke informatie je nog moet verzamelen. Je werkt gedurende de cursus op je eigen laptop, zodat je de benodigde informatie kunt opzoeken. De Excel lijst die je tijdens de training vult, is de onderlegger van de checklist voor je eigen organisatie.

    Doordat je deze cursus samen met andere facilitair managers / vastgoedmanagers vanuit andere organisaties volgt, kan je leren van de ervaringen van je mede-cursisten en de vragen uit jouw dagelijks werk voorleggen aan de docent. Aan het eind van de cursus heb je niet alleen kennis opgedaan over de belangrijkste hoekstenen van een goed gebouwdossier, maar heb je ook de gebouwdossier- checklist voor jouw eigen gebouw ingevuld.

    Certificaat
    Na het afronden van deze cursus ontvang je een certificaat van deelname.

     

  • Data & kosten
  • Reviews
    • Bert van Sprang - Beoordeling: 8/10
      geleerd dat er bij mijn organisatie ihkv gebouwbeheer nog veel te verbeteren is
    • Frits van Enk - Beoordeling: 8/10
      Goed geïnformeerd . Heb voldoende aanknopingspunten verkregen . Plannen kunnen verder worden ingevuld !
    • Gerard Strien - Beoordeling: 8/10
      Door de cursus is me duidelijk geworden dat er in onze organisatie veel geregeld is om "van zaken af te zijn" waarvoor geen kennis of kunde in het team aanwezig is. We zullen nu naar aanleiding van de opgedane kennis in gesprek moeten om te analyseren en samen de vervolgstappen te zetten.
    • Shannon Caroselli, Gemeente Amsterdam - Beoordeling: 8/10
      Prettig en praktijkgerichte cursus , gegeven door een ervaren docent
    • Gert mulder, Theater en congres Orpheus - Beoordeling: 8/10
      Prima cursus, niet alles is nuttig voor mijn organisatie maar het merendeel zeker.