Dit zijn de zes kerntaken van een Onderhoudskundig Inspecteur Vastgoed (bron: Competentiesprofiel conform de Maatlat van Sertum)
- Organiseren van de inspectie
- Hoe is de uitvraag/opdracht geformuleerd?
- Wat is de probleemstelling?
- Wat is de scope van de inspectieopdracht?
- Hoe vindt de inventarisatie plaats?
- Welke hulpmiddelen worden gebruikt bij de inspectie?
- Inspecteren en beoordelen object
- Inzicht krijgen in staat van onderhoud van gebouwen/gebouw gebonden installaties, om hiermee de vastgoedadviseur /assetmanager te ondersteunen
- Aanleveren van data over staat van onderhoud van gebouwen e/o gebouw gebonden installaties, door middel van een inspectie volgens NEN2767 en informatie verzamelen over de conditie, kwaliteit, beschikbaarheid, betrouwbaarheid van een object
- Indien nodig kunnen inschakelen van externe specialisten, voor specialistisch onderzoek (bijvoorbeeld asbest, brand, legionella etc.)
- Toetsen op veiligheid, gezondheid en milieu
- Aspecten in kaart brengen m.b.t. veiligheid/gezondheid (Arbo) rondom gebouwen en installaties, signaleren van knelpunten en noteren noodzakelijke vervolgacties
- Indien van toepassing: maatregelen nemen en gebouweigenaar direct informeren
- Rapporteren
- Een eenduidig inspectierapport opstellen en geconstateerde afwijkingen inhoudelijk beargumenteren, berustend op geldende inspectiemethodieken
- Opstellen van een inspectiedossier, bestaande uit:
- opdracht
- onderhoudshistorie
- inventarisatie
- keuze van de steekproef
- inspectiefoto’s en bevindingen
- rapportages (al dan niet vanuit softwarepakket voor onderhoud)
- Communiceren
- Communiceren met alle noodzakelijke partners zoals adviseurs, opdrachtgevers, collega’s, aannemers en gebruikers van de te inspecteren objecten
- Een communicatieprotocol opstellen, waarin alle stakeholders benoemd zijn
- Vertalen van inspectiegegevens naar DMJOP
- Op de hoogte zijn van nut en noodzaak van MJOP/DMJOP
- Opstellen van een (duurzame) meerjaren onderhoudsplanning, op basis van set gebreken conform de NEN 2767
- Gebruik kunnen maken van softwaresystemen, om inspectiegegevens te kunnen invoeren, en met behulp hiervan te vertalen naar een (D)MJOP
- Kennis hebben van prioriteitenstelling en kwalificeren + kwantificeren van risico’s
- Kennis hebben van verschillende scenario’s voor onderhoud, rekening houdend met budget, verduurzamingsopgave etc.