De taken van een Onderhoudskundig Inspecteur Vastgoed

Dit zijn de zes kerntaken van een Onderhoudskundig Inspecteur Vastgoed (bron: Competentiesprofiel conform de Maatlat van Sertum)

  1. Organiseren van de inspectie
  • Hoe is de uitvraag/opdracht geformuleerd?
  • Wat is de probleemstelling?
  • Wat is de scope van de inspectieopdracht?
  • Hoe vindt de inventarisatie plaats?
  • Welke hulpmiddelen worden gebruikt bij de inspectie?
  1. Inspecteren en beoordelen object
  • Inzicht krijgen in staat van onderhoud van gebouwen/gebouw gebonden installaties, om hiermee de vastgoedadviseur /assetmanager te ondersteunen
  • Aanleveren van data over staat van onderhoud van gebouwen e/o gebouw gebonden installaties, door middel van een inspectie volgens NEN2767 en informatie verzamelen over de conditie, kwaliteit, beschikbaarheid, betrouwbaarheid van een object
  • Indien nodig kunnen inschakelen van externe specialisten, voor specialistisch onderzoek (bijvoorbeeld asbest, brand, legionella etc.)
  1. Toetsen op veiligheid, gezondheid en milieu
  • Aspecten in kaart brengen m.b.t. veiligheid/gezondheid (Arbo) rondom gebouwen en installaties, signaleren van knelpunten en noteren noodzakelijke vervolgacties
  • Indien van toepassing: maatregelen nemen en gebouweigenaar direct informeren
  1. Rapporteren
  • Een eenduidig inspectierapport opstellen en geconstateerde afwijkingen inhoudelijk beargumenteren, berustend op geldende inspectiemethodieken
  • Opstellen van een inspectiedossier, bestaande uit:
    • opdracht
    • onderhoudshistorie
    • inventarisatie
    • keuze van de steekproef
    • inspectiefoto’s en bevindingen
    • rapportages (al dan niet vanuit softwarepakket voor onderhoud)
  1. Communiceren
  • Communiceren met alle noodzakelijke partners zoals adviseurs, opdrachtgevers, collega’s, aannemers en gebruikers van de te inspecteren objecten
  • Een communicatieprotocol opstellen, waarin alle stakeholders benoemd zijn
  1. Vertalen van inspectiegegevens naar DMJOP
  • Op de hoogte zijn van nut en noodzaak van MJOP/DMJOP
  • Opstellen van een (duurzame) meerjaren onderhoudsplanning, op basis van set gebreken conform de NEN 2767
  • Gebruik kunnen maken van softwaresystemen, om inspectiegegevens te kunnen invoeren, en met behulp hiervan te vertalen naar een (D)MJOP
  • Kennis hebben van prioriteitenstelling en kwalificeren + kwantificeren van risico’s
  • Kennis hebben van verschillende scenario’s voor onderhoud, rekening houdend met budget, verduurzamingsopgave etc.