6 tips voor de beste online vaardigheidstraining!
Sebastian Verstegen is vaardigheidstrainer. Kan dat ook online dan? Sebastian geeft je zes tips voor een goede, online training.
In eerste instantie dacht ik dat een online training veel minder leuk en goed zou zijn dan een fysieke training. Je ziet elkaar op dat scherm slechts ‘tweedimensionaal’, deelnemers tonen zich minder (kwetsbaar), de aandachtspanne is korter en je kan moeilijker oefeningen doen. Dit klopt ook allemaal… …wanneer je een bestaande training zonder veel wijzigingen zomaar online zou gaan doen. Om het juist leuk, spannend en minstens even kwalitatief te maken, ben ik gaan experimenteren. Uiteindelijk kwam ik tot heel andere trainingen. Niet de doelen, maar wel de werkwijze.
“Leuk, spannend en minstens even kwalitatief als een klassikale training.”
Hierbij mijn tips
- Werk met kleine groepen van 5 of 6 mensen, waardoor er veel meer aandacht per deelnemer is.
- Maak kortere trainingen, zodat deelnemers hard werken, geïnspireerd worden, maar niet (scherm-)moe. Een training kan op deze manier zelfs een energizer zijn. Een uur of twee, niet veel langer.
- Starten met een onverwacht persoonlijke kennismaking, waardoor er geen mensen stil en anoniem (of consumptief) achter hun scherm blijven zitten. Aandacht voor hoe het met hen gaat, persoonlijke vragen, zodat de ontmoetingskwaliteit niet minder is dan bij een fysieke training. ‘Het kan ook speels, zoals iets kenmerkends laten zien in de kamer waarin de deelnemer (thuis) zit. Dit koppel ik aan professioneel jezelf zijn’.
- Maak een nog actiever programma, waarbij de informatie volgt uit een oefening. Eerst ervaren, dan leren.
- Zorg voor een afwisselend programma, met brainstorm, oefening, duo-opdrachten, informatie, quiz, duiding en eventueel filmpjes.
- Zorg voor een programma met een flinke vaart: korte onderdelen, regelmatig een korte pauze en een duidelijke kop en staart.
Wil je ook een online training? Neem contact op met jouw adviseur.
“Met voorbeelden en oefeningen laat ik je zien hoe klanten jou, je gedrag en je werkwijze beleven. Dat is soms best persoonlijk. We creëren echter een prettige en veilige sfeer, we lachen om gekke klanten en we bekijken wat jij zelf zou willen veranderen of aanscherpen. De vraag is eigenlijk: hoe maak je je werk leuker? Hoe zorg je ervoor dat klanten vriendelijk(er) blijven en luisteren naar jouw oplossingen? Een cursus over luisteren, inleven, (strategisch) begrip tonen en slim omgaan met de informatie die je krijgt.”